ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ – ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

  1. Στις 22-9-2021 συνεδρίασε το Διοικητικό Συμβούλιο στα γραφεία της Ένωσης. Έγινε ευρεία συζήτηση για όλα τα συνταξιοδοτικά ζητήματα που μας απασχολούν. Αφού όλα τα μέλη του Δ.Σ. εξέφρασαν τις απόψεις τους, ελήφθησαν ομόφωνα, πλην άλλων και οι εξής αποφάσεις: (1) Να επιδιωχθεί συνάντηση του Δ.Σ. με τους αρμόδιους υπουργούς, ώστε να ενημερωθούν αυτοί και διά ζώσης για τα συνταξιοδοτικά ζητήματα, τα οποία ήδη τους έχουν γνωστοποιηθεί με σειρά αναλυτικών και τεκμηριωμένων υπομνημάτων, το κείμενο των οποίων αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της Ένωσης και απεστάλη και στα μέλη με email. (2) Να επιδιωχθεί συνάντηση με τον Πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου κ. Ιωάννη Σαρμά, προκειμένου να ζητηθεί η συνδρομή του, στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων του, για επίσπευση και ταχύτερη περαίωση των εκκρεμών ενώπιον του δικαστηρίου αυτού υποθέσεων συνταξιούχων δικαστικών λειτουργών και λειτουργών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, και (3) Να αποσταλεί έγγραφο στον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κ. Χατζηδάκη και στον ΕΟΔΥ, ώστε ενόψει των σχετικών αυστηρών περιοριστικών μέτρων να εξευρεθεί λύση (στην ανάγκη και με νομοθετική ρύθμιση) για να πραγματοποιηθεί η ετήσια γενική συνέλευση της Ένωσης και η προκήρυξη αρχαιρεσιών για την ανάδειξη νέου Διοικητικού Συμβουλίου στον προβλεπόμενο από το καταστατικό χρόνο.
  2. Με την ευκαιρία αυτή το Διοικητικό Συμβούλιο ανακοινώνει τα εξής: (1) Με παράσταση στον προηγούμενο Υπουργό Εργασίας και κοινωνικών Υποθέσεων κ. Βρούτση, αλλά και με τα υπομνήματα που υπέβαλε προς το νέο Υπουργό κ. Χατζηδάκη και τον Υφυπουργό κ. Τσακλόγλου, το Δ.Σ. ζητεί προεχόντως την ικανοποίηση των επιδίκων αξιώσεών μας με νομοθετική ρύθμιση για ευρύτερο χρονικό διάστημα, ώστε να δικαιωθούν και οι συνάδελφοι που άσκησαν αγωγές για μικρότερα χρονικά διαστήματα ή που δεν άσκησαν καθόλου αγωγές. Στο αίτημα αυτό (ικανοποίηση και των συναδέλφων που δεν άσκησαν αγωγές) θα επιμείνει το Δ.Σ. και κατά την επικείμενη συνάντησή του με τους αρμόδιους υπουργούς. (2) Με αποφάσεις του Τετάρτου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, μεταξύ των οποίων οι 957/6-5-2021 και 1018/9-8-2021, υποβλήθηκαν νέα προδικαστικά ερωτήματα στην Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου σύμφωνα με το άρθρο 162 του ν. 4700/2020. Στα ερωτήματα αυτά, μεταξύ των άλλων, περιλαμβάνονται και εκείνα: α) για τη συνταγματικότητα ή μη των διατάξεων για την περικοπή των επιδομάτων δώρων Χριστουγέννων κλπ. των συνταξιούχων του Δημοσίου. Σημειώνεται όμως ότι με την 1388/2018 απόφαση της Ολομ. του Ελεγκτικού Συνεδρίου που εκδόθηκε σε πρότυπη δίκη (πιλοτική) κρίθηκε ότι η κατάργηση της καταβολής επιδομάτων εορτών και αδείας στους συνταξιούχους του δημοσίου που λαμβάνουν μηνιαίως ποσό σύνταξης (μεικτό) μεγαλύτερο των 2.500 ευρώ δεν αντίκεινται στα άρθρα 2 παρ. 1, και 5, 17, 22, 25 παρ 1 και 3, 28 παρ. 1 και 2 και 36 παρ. 2 του Συντάγματος, ούτε στο άρθρο 1 του πρώτου πρόσθετου πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ και στην αρχή της αναλογικότητας και της ΕΣΔΑ. Τα ίδια αποφάνθηκε και η εντελώς πρόσφατη 1389/2021 απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που δημοσιεύτηκε στις 15-9-2021, η οποία, εξετάζοντας το υπ’ αριθμ. 1823/2019 προδικαστικό ερώτημα του ΙΙΙ Τμήματος, έκρινε ότι η κατάργηση των επιδομάτων εορτών και του επιδόματος αδείας για τους συνταξιούχους του Δημοσίου δεν είναι αντισυνταγματική. β) Για τη συνταγματικότητα ή μη της συνέχισης των περικοπών του ν. 4093/2012 μετά τη δημοσίευση του ν. 4387/2016. Σημειωτέον ότι αυτό το ζήτημα έχει λυθεί αμετάκλητα για τους συνταξιούχους δικαστικούς λειτουργούς με τις 1-4/2018 αποφάσεις του Ειδικού Δικαστηρίου του άρθρου 88 παρ. 2 του Συντάγματος που έκριναν αμετάκλητα αντισυνταγματική τη σχετική διάταξη της υποπ. Β3 της παρ. Β του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012. Ως εκ περισσού πρέπει να λεχθεί ότι εναντίον των αποφάσεων του Ειδικού Δικαστηρίου του άρθρου 88 παρ. 2 του Συντάγματος δεν χωρεί κανένα ένδικο μέσο, σύμφωνα δε με τη διάταξη του άρθρου 5 παρ. 4 του ν. 3038/2002 αν η ίδια διαφορά, μεταξύ των ίδιων διαδίκων κρίθηκε από το Ειδικό Δικαστήριο και από τακτικό διοικητικό δικαστήριο ή το Ελεγκτικό Συνέδριο, υπερισχύει η απόφαση του Ειδικού Δικαστηρίου. Επομένως όποια και να είναι η απόφαση που θα εκδοθεί (θετική ή απορριπτική) για το ζήτημα αυτό (μείωση της υποπαρ. Β3 παρ. Β του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012) από την Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν αφορά τους συνταξιούχους δικαστικούς λειτουργούς, αφού γι’ αυτούς εξακολουθούν να ισχύουν οι ως άνω 1-4/2018 αποφάσεις του Ειδικού Δικαστηρίου του άρθρου 88 παρ. 2 του Συντάγματος, το οποίο, κατ’ αποκλειστική αρμοδιότητα, επέλυσε αμετάκλητα, κατά τα ανωτέρω αναφερόμενα, το τεθέν ενώπιόν του ίδιο νομικό ζήτημα της συνταγματικότητας ή μη της προαναφερόμενης διάταξης του ν. 4093/2012, κατά το μέρος που αυτή αφορά τους συνταξιούχους δικαστικούς λειτουργούς. γ) Για την παραγραφή. Αν δηλαδή οι αποζημιωτικές αγωγές που έχουν ασκηθεί για τα ανωτέρω ζητήματα υπόκεινται σε διετή ή πενταετή παραγραφή. Σημειώνεται ότι με την 898/2019 απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου σε ελάσσονα ολομέλεια (πρώτη σύνθεση) κρίθηκε ότι η αξίωση από παράνομη πράξη ή παράλειψη οργάνων του Δημοσίου υπόκειται σε πενταετή παραγραφή. Ομοίως έκριναν και οι Ολ.Ελ.Συν. 296/2017, 1031/2017, 1521/2017, καθώς και η 7/2006 απόφαση του Ειδικού Δικαστηρίου του άρθρου 88 παρ. 2 του Συντάγματος. δ) Για το εάν η διάταξη της παρ. 4 του άρθρου 33 του ν. 4734/2020, σύμφωνα με την οποία η καταβολή των ποσών που αντιστοιχούν στην περικοπή της υποπαραγράφου Β3 της παραγράφου Β του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, για το χρονικό διάστημα από τις 11-6-2015 έως 12-5-2016, επιφέρει αυτοδικαίως την απόσβεση και κάθε άλλης αξίωσης ερειδομένης στο ν. 4093/2012 για το ίδιο χρονικό διάστημα, η οποία δεν έχει επιδιωχθεί δικαστικά μέχρι τη θέση σε ισχύ του ν. 4734/202, αντίκειται ή όχι προς υπέρτερης τυπικής ισχύος κανόνες δικαίου του Συντάγματος και της ΕΣΔΑ και ε) Αν το δημόσιο (e-ΕΦΚΑ) θα πρέπει να χορηγήσει τα αναδρομικά από τις κρατήσεις της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) από το έτος 2017 και εφεξής. Σημειώνεται ότι με τις 244/2017, 32/2018 και 504/2021 αποφάσεις της Ολομ. του Ελεγκτ. Συνεδρίου κρίθηκαν αντισυνταγματικές οι διατάξεις των άρθρων 38 του ν. 3863/2010 και 11 του ν. 3865/2010 με τις οποίες επιβλήθηκε εισφορά αλληλεγγύης στις συντάξεις των πρώην δημοσίων λειτουργών και υπαλλήλων, πολιτικών και στρατιωτικών. Ειδικότερα η πλέον πρόσφατη από τις παραπάνω αποφάσεις, δηλαδή η 504/2021 της Ολομ. του Ελεγκτ. Συνεδρίου έκρινε ότι οι ως άνω διατάξεις που επέβαλαν την Εισφορά Αλληλεγγύης εις βάρος των συνταξιούχων του Δημοσίου είναι αντισυνταγματικές για το χρονικό διάστημα ως τις 31-12-2018. Για το χρονικό διάστημα από 1-1-2019 και εφεξής δεν αποφάνθηκε το Δικαστήριο με την εν λόγω απόφασή του (504/2021) για την συνταγματικότητα ή μη των πιο πάνω διατάξεων των ν. 3863/2010 και 3865/2010 με την αιτιολογία ότι οι αξιώσεις των εναγόντων στην κρινόμενη υπόθεση περιορίζονται στο χρονικό διάστημα μέχρι 31-12-201. Η επίμαχη αυτή σκέψη του Δικαστηρίου έχει, κατά λέξη, ως εξής: «Δεν εξετάζεται η συμβατότητα της εισφοράς αυτής με υπερνομοθετικής ισχύος κανόνες για το χρονικό διάστημα από 1-1-2019 που καταβάλλεται για τη δημιουργία αποθεματικών για τη χρηματοδότηση του κλάδου σύνταξης και τη διασφάλιση των συντάξεων των νέων γενεών, δεδομένου ότι κατά το εκτιθέμενο στην παραπεμπτική απόφαση πραγματικό οι αξιώσεις των εναγόντων περιορίζονται στο προ της ημεροχρονολογίας αυτής χρονικό διάστημα και ως εκ τούτου, δεν δικαιολογείται σχετική κρίση του Δικαστηρίου τούτου». Η σχετική δε διάταξη στο διατακτικό της απόφασης αυτής έχει, κατά λέξη, ως εξής: «Απέχει να αποφανθεί, κατά τα αναφερόμενα στην ανωτέρω σκέψη, επί του ερωτήματος της συμβατότητας της εισφοράς αυτής με υπερνομοθετικής ισχύος κανόνες για το χρονικό διάστημα από 1-1-2019 και εφεξής». Τα ως άνω προδικαστικά ερωτήματα συζητήθηκαν στην Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου στις 15-9-2021 και αναμένεται η έκδοση της απόφασης του Δικαστηρίου. Η απόφαση αυτή είναι κρίσιμη και μας ενδιαφέρει τόσο ως προς τον χρόνο παραγραφής των επιδίκων αξιώσεων, μια και κακώς μεν, τέθηκε όμως αναμφίβολα και επανεξετάζεται το ζήτημα του χρόνου παραγραφής, το οποίο έχει ήδη κριθεί (πενταετής παραγραφή) με την σωρεία των προαναφερομένων αποφάσεων των Ανωτάτων Δικαστηρίων της χώρας (Ειδικού Δικαστηρίου του άρθρου 88 παρ. 2 του Συντάγματος και της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου), όσο και ως προς το ζήτημα της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων, το οποίο αν και έχει επιλυθεί με τρεις συνεχόμενες αποφάσεις της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου (244/2017, 32/2018, 504/2021), οι οποίες με εμπεριστατωμένες και τεκμηριωμένες σκέψεις, έκριναν αντισυνταγματικές και ως εκ τούτου ανεφάρμοστες, τις προαναφερόμενες διατάξεις των νόμων που επέβαλαν την εισφορά αλληλεγγύης εις βάρος των συνταξιούχων του Δημοσίου, επανέρχεται για τέταρτη φορά προς εξέταση στην ίδια ολομέλεια του ίδιου Δικαστηρίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κατά τη συνεδρίαση της Ολομέλειας παραστάς Επίτροπος Επικρατείας αναπτύσσοντας τη γνώμη του συμφώνησε απόλυτα με τις απόψεις των εναγόντων συνταξιούχων. Πρέπει να λεχθεί ότι οι αλλεπάλληλες παραπομπές προδικαστικών ερωτημάτων στην Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου έχουν σοβαρές δυσμενείς επιπτώσεις στην επίλυση των εκκρεμών αξιώσεών μας, γιατί αφενός μεν μπορεί να συνεπάγονται την για μεγάλο χρονικό διάστημα αναστολή εκδίκασης των εκκρεμών υποθέσεων ενώπιον των τμημάτων του Δικαστηρίου (Ελεγκτικού Συνεδρίου) στις οποίες τίθενται τα ίδια ζητήματα (δηλαδή σχεδόν όλων) και αφετέρου το Ελληνικό Δημόσιο, αντί, ως ευνομούμενο κράτος να συμμορφωθεί με τις αμετάκλητες αποφάσεις των Ολομελειών των Ανωτάτων Δικαστηρίων της χώρας, όπως άλλωστε έχει υποχρέωση με βάση τις διατάξεις του άρθρου 95 παρ. 5 του Συντάγματος και των άρθρων 50 παρ. 4 του Π.Δ. 18/1989, 1 ν. 3068/2002 και 304 ν. 4700/2020, επικαλούμενο την αναμονή εκδόσεως των νέων αποφάσεων, αποφεύγει να επιλύσει τα χρονίζοντα προβλήματα με νομοθετική ρύθμιση, όπως γινόταν πάντοτε σε παρόμοιες περιπτώσεις ομαδικών αξιώσεων που επιδικάζονται στους ενάγοντες με αμετάκλητες αποφάσεις Ανωτάτων Δικαστηρίων. (3) Η εκτέλεση και εκκαθάριση των αποφάσεων που επιδικάζουν τα ποσά της μείωσης του ν. 4093/2012 και της περικοπής του άρθρου 13 του ν. 4387/2016 συνεχίζεται από το αρμόδιο τμήμα του ΕΚΦΑ. Ήδη έχουν εκκαθαριστεί οι αποφάσεις που εκδόθηκαν το 2019 και άρχισε η εκκαθάριση των αποφάσεων που εκδόθηκαν το 2020. Η διαβεβαίωση είναι ότι θα γίνει εκκαθάριση όλων των αποφάσεων και δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Είναι αυτονόητο ότι η τυχόν ικανοποίηση των επίδικων αξιώσεων με νομοθετική ρύθμιση δεν θα επηρεάσει την εκκαθάριση των σχετικών αποφάσεων, η οποία θα συνεχισθεί κανονικά. (4) Σχετικά με την ειδική φορολόγηση των αναδρομικών που χορηγήθηκαν στους δικαστικούς λειτουργούς για το ενδεκάμηνο Ιουνίου 2015-Μαΐου 2016, γίνεται γνωστό ότι, ύστερα από τα δύο σχετικά έγγραφα που έστειλε το Δ.Σ. στον Διοικητή της ΑΑΔΕ και τις προφορικές προς τούτο οχλήσεις, σύμφωνα με διαβεβαίωση της αρμόδιας υπηρεσίας, επίκειται η ρύθμιση του θέματος με αναμενόμενη εγκύκλιο. Γι’ αυτό συνιστάται στους συναδέλφους να μην υποβάλλουν ακόμη τις τροποποιητικές δηλώσεις των ετών 2015 και 2016 μέχρι την υποσχεθείσα έκδοση της σχετικής εγκυκλίου για φορολόγηση των αναδρομικών με μείωση του φορολογητέου ποσού κατά 25%, σύμφωνα με τα δύο τελευταία εδάφια της παρ. 1 του άρθρου 5 του Ζ’ ψηφίσματος του έτους 1975 της Ε’ Αναθεωρητικής Βουλής, που έχουν εφαρμογή και για τους δικαστικούς λειτουργούς και ίσχυαν τα έτη 2015 και 2016, στα οποία ανάγονται τα ποσά των αναδρομικών που καταβλήθηκαν στους δικαστικούς λειτουργούς. Η προθεσμία υποβολής των τροποποιητικών δηλώσεων λήγει στις 31-12-2021. Θα ακολουθήσει νεότερη ανακοίνωση για το θέμα αυτό. 5) Η περαιτέρω ενημέρωση των συναδέλφων για την πορεία των συνταξιοδοτικών ζητημάτων θα γίνεται προς το παρόν μόνο με ανακοινώσεις που θα αναρτώνται στην ιστοσελίδα της Ένωσης και θα αποστέλλονται με email σε όσους δήλωσαν ότι επιθυμούν ενημέρωση με αυτόν τον τρόπο. Προσέλευση συναδέλφων για ενημέρωση στα γραφεία της Ένωσης, όταν συνεδριάζει σε αυτά το Δ.Σ. δεν επιτρέπεται λόγω των περιοριστικών μέτρων εξαιτίας της πανδημίας. Άλλωστε, λόγω των μέτρων αυτών, το Δ.Σ. θα συνεδριάζει όποτε αυτό είναι δυνατό, τηρώντας όλα τα προβλεπόμενα μέτρα ασφαλείας (χρήση μάσκας, τήρηση αποστάσεων κλπ.).

Το Διοικητικό Συμβούλιο επαναλαμβάνει ότι παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις για τα συνταξιοδοτικά ζητήματα των μελών της Ένωσης και προβαίνει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την ευνοϊκή επίλυσή τους. Συνεπώς, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας από την όποια τυχόν καθυστέρηση, που οφείλεται κυρίως στις ειδικές συνθήκες που επικρατούν λόγω της γνωστής πανδημίας.

Για το Διοικητικό Συμβούλιο

         Ο Πρόεδρος                                      Η Γενική Γραμματέας

Κωνσταντίνος Βαμβακίδης                      Γεωργία Μουτεβελή

Πρόεδρος Εφετών ε.τ.                                Ειρηνοδίκης ε.τ.